Rautatie on mahdollisuus - pamfletti Suomen rautateistä ja liikennepolitiikasta
Eduskunta päättää ensi syksynä 958 vähäliikenteiseksi sanotun ratakilometrin säilyttämisestä tai lakkauttamista, joukossa kolme läpikulkurataa. Muualla Euroopassa rataverkon vapauttaminen kilpailulle on herättänyt jopa käytöstä poistettuja ratoja henkiin ja lisännyt paikallisliikenteen kannattavuutta. Myös Ruotsin ja Saksan malli, jossa paikallisjunaliikenne kilpailutetaan maakunnallisesti, voisi soveltua Suomeen.
Liikenne- ja viestintäministeriössä ajatellaan toisin kuin EU:ssa, vaikka EU pakottaa sen lähivuosina muuttamaan kantansa. Onko Suomi valmistautumaton rautateitä odottaviin haasteisiin? Vai valmistaudutaanko muutoksiin tavalla, jota ei edes haluta julkisesti käsitellä?
Halutaanko Suomessa parantaa rautatieliikenteen kilpailukykyä ja osuutta liikenteestä, vai olemmeko matkalla Tornion tielle? Siellä satojen tuhansien tonnien vuotuiset malmikuljetukset ovat siirtymässä maantielle paikallisten vastustuksesta huolimatta.
Vähäliikenteisiksikin kutsutut rataosat kuljettavat merkittävän määrän rahtia, ja lopettamisen sijasta radat kannattaa korjata. Ne edistävät osaltaan koko Suomen elinkelpoisuutta. Suomen rataverkko, myös suuri osa sivuradoista, voivat palvella kaukoliikennettä ja paikallisliikennettä, kun ratojen käyttö vapautetaan EU:n periaatteiden mukaan uusille operaattoreille. Rautatie elvyttää maaseutua ja pieniä kaupunkeja, se on Suomelle mahdollisuus.
Suomen rautatiepolitiikka herätti viime syksynä joukon raideliikenteestä kiinnostuneita keskustelemaan paremman rautatiepolitiikan mahdollisuuksista. Talven mittaan useimmat istuivat asiaa käsitelleissä seminaareissa ja kuulemistilaisuuksissa. Tuloksena on valmistunut 180-sivuinen kirja "Rautatie on mahdollisuus - pamfletti Suomen rautateistä ja liikennepolitiikasta" (Anria Kustannus Oy). Pamfletin tekijät ovat Helsingistä, Turusta, Hämeenlinnasta, Pohjois-Karjalasta, Kymenlaaksosta ja Keski-Suomesta.
Tilauslomake ja kirjan sisällysluettelo tekijäesittelyineen ovat nähtävillä sivulla www.raideryhma.fi. Kirja tulee myyntiin Helsingin Akateemisessa kirjakaupassa. Se on jo myynnissä Kampintorin antikvariaatissa.