|
Meidän juttu. Ministeri
Susanna Huovinen ei halua, että VR:n omistajaohjaus
siirrettäisiin liikenne- ja viestintäministeriöstä uuteen,
valtioneuvoston kanslian alaisuuteen perustettavaan
ohjausyksikköön.
|
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
(sd) vastustaa sitä, että VR-Yhtymän omistajaohjaus
siirrettäisiin uuteen valtionyhtiöiden omistusohjausta tekevään
yksikköön.
Uusi yksikkö perustetaan valtioneuvoston kanslian
yhteyteen keväällä 2007. Siihen keskitetään 36 markkinaehtoisesti
toimivan valtio-omisteisen yhtiön ohjaus.
Asiaa valmistelleen kauppa- ja
teollisuusministeriön listalla on kuitenkin edelleen 37 yhtiötä.
Huovinen kummeksuu asiaa.
- Nimenomaan sovimme talouspoliittisessa
ministerivaliokunnassa, että VR:n osalta asiaa vielä selvitetään. On
aika erikoista sanoa VR:ää samalla tavalla markkinaehtoisesti
toimivaksi kuin muita siirrettäviä yhtiöitä, kun se käytännössä on
monopoli, Huovinen sanoo.
Hallitus ei ole koskaan päättänyt, että VR kuuluisi
listalle. Ainakaan tämä hallituksen aikana siirto ei näytäkään
toteutuvan. Huovinen ei kuitenkaan tyrmää asiaa ikuisiksi
ajoiksi.
- Nyt vain on tämä tilanne. En halua olla
hajottamassa sitä laaja-alaisesti ammattitaitoista ryhmää, joka
ministeriöön on vuosien mittaan kertynyt, hän sanoo.
Sen sijaan Finnairin ohjauksen siirtäminen uuteen
yksikköön on täysin riidaton asia, sehän on pörssiyhtiö.
Huovisella ei myöskään ole mitään sitä vastaan,
että Postin omistajaohjaus siirretään pois omasta ministeriöstä.
Postin osalta kilpailua on jo vapautettu, ja yhtiö pyrkii kovasti
kansainvälisille markkinoille.
Kilpailu etenee kiskoillakin
EU-maat suojelevat rautateitään melko
mustasukkaisesti. Tämä näkyi Huovisen mukaan hyvin, kun maat hioivat
kolmatta rautatiepakettiaan.
Rautateille on joka maassa asetettu
erityistehtäviä, joten kilpailun avaaminen ei ole aivan helppoa.
Suomessa on melko laaja konsensus siitä, että ei
tehdä enempää, mitä EU edellyttää. Seuraava toimia edellyttävä
EU-määräys on kansallisen tavaraliikenteen avaaminen kilpailulle
vuoden 2007 alussa.
VR:n tontille tulo ei ole kilpailijoille helppoa.
Sen kalusto- ja henkilöstöetu on niin suuri. Epäilemättä kuitenkin
ainakin metsäyhtiöissä ja niille kuljetuspalveluja tarjoavissa
yhtiöissä mietitään tarkasti, kannattaisiko nykyinen monopoli
haastaa kiskoilla.
Ja vaikka todelliseen kilpailuun ei olisikaan
mahdollisuuksia, hyvät laskelmat takataskussa auttavat aina, kun
hintaneuvotteluja käydään.
Ministeriössä asiaa pohditaan keväällä Huovisen
mukaan hyvin tarkasti.
- Mietitään, mikä voisi olla se uusi elementti.
Jotenkin minusta silti tuntuu, että vapauttamisen vaikutukset voivat
ainakin aluksi olla aika pieniä.
Unionista on tulossa paineita myös
henkilöliikenteen avaamiselle. Suomi on toistaiseksi suhtautunut
asiaan kielteisesti.
- Luulen, että tässä kyllä liikutaan eteenpäin
lähitulevaisuudessa. On katsottava, että emme vain jää vastustamaan
jokaista muutosta pienen poppoon kanssa nurkkaan. Siinä menettää
samalla helposti puhevallan itse asian sisältöön.
Pauli
Takala pauli.takala@kauppalehti.fi +358-10-665
101
|