Korostukset lisätty

Huovinen vastustaa VR:n omistajaohjauksen siirtoa uuteen yksikköön

 
Perjantai 16.12.2005, Kauppalehti, Uutiset, sivu 3

Meidän juttu. Ministeri Susanna Huovinen ei halua, että VR:n omistajaohjaus siirrettäisiin liikenne- ja viestintäministeriöstä uuteen, valtioneuvoston kanslian alaisuuteen perustettavaan ohjausyksikköön.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen (sd) vastustaa sitä, että VR-Yhtymän omistajaohjaus siirrettäisiin uuteen valtionyhtiöiden omistusohjausta tekevään yksikköön.

Uusi yksikkö perustetaan valtioneuvoston kanslian yhteyteen keväällä 2007. Siihen keskitetään 36 markkinaehtoisesti toimivan valtio-omisteisen yhtiön ohjaus.

Asiaa valmistelleen kauppa- ja teollisuusministeriön listalla on kuitenkin edelleen 37 yhtiötä. Huovinen kummeksuu asiaa.

- Nimenomaan sovimme talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa, että VR:n osalta asiaa vielä selvitetään. On aika erikoista sanoa VR:ää samalla tavalla markkinaehtoisesti toimivaksi kuin muita siirrettäviä yhtiöitä, kun se käytännössä on monopoli, Huovinen sanoo.

Hallitus ei ole koskaan päättänyt, että VR kuuluisi listalle. Ainakaan tämä hallituksen aikana siirto ei näytäkään toteutuvan. Huovinen ei kuitenkaan tyrmää asiaa ikuisiksi ajoiksi.

- Nyt vain on tämä tilanne. En halua olla hajottamassa sitä laaja-alaisesti ammattitaitoista ryhmää, joka ministeriöön on vuosien mittaan kertynyt, hän sanoo.

Sen sijaan Finnairin ohjauksen siirtäminen uuteen yksikköön on täysin riidaton asia, sehän on pörssiyhtiö.

Huovisella ei myöskään ole mitään sitä vastaan, että Postin omistajaohjaus siirretään pois omasta ministeriöstä. Postin osalta kilpailua on jo vapautettu, ja yhtiö pyrkii kovasti kansainvälisille markkinoille.

Kilpailu etenee kiskoillakin

EU-maat suojelevat rautateitään melko mustasukkaisesti. Tämä näkyi Huovisen mukaan hyvin, kun maat hioivat kolmatta rautatiepakettiaan.

Rautateille on joka maassa asetettu erityistehtäviä, joten kilpailun avaaminen ei ole aivan helppoa.

Suomessa on melko laaja konsensus siitä, että ei tehdä enempää, mitä EU edellyttää. Seuraava toimia edellyttävä EU-määräys on kansallisen tavaraliikenteen avaaminen kilpailulle vuoden 2007 alussa.

VR:n tontille tulo ei ole kilpailijoille helppoa. Sen kalusto- ja henkilöstöetu on niin suuri. Epäilemättä kuitenkin ainakin metsäyhtiöissä ja niille kuljetuspalveluja tarjoavissa yhtiöissä mietitään tarkasti, kannattaisiko nykyinen monopoli haastaa kiskoilla.

Ja vaikka todelliseen kilpailuun ei olisikaan mahdollisuuksia, hyvät laskelmat takataskussa auttavat aina, kun hintaneuvotteluja käydään.

Ministeriössä asiaa pohditaan keväällä Huovisen mukaan hyvin tarkasti.

- Mietitään, mikä voisi olla se uusi elementti. Jotenkin minusta silti tuntuu, että vapauttamisen vaikutukset voivat ainakin aluksi olla aika pieniä.

Unionista on tulossa paineita myös henkilöliikenteen avaamiselle. Suomi on toistaiseksi suhtautunut asiaan kielteisesti.

- Luulen, että tässä kyllä liikutaan eteenpäin lähitulevaisuudessa. On katsottava, että emme vain jää vastustamaan jokaista muutosta pienen poppoon kanssa nurkkaan. Siinä menettää samalla helposti puhevallan itse asian sisältöön.

Pauli Takala
pauli.takala@kauppalehti.fi
+358-10-665 101