Lähde: http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=489094 Kaleva, alleviivaukset lisätty

 

Kotimaa 4.6.2006

Kiskobussi ei porhalla pohjoisen radoille

Kiskobussi jää näillä näkymin eteläisen Suomen herkuksi. Pohjois-Suomen radoille VR:n uutuutta ei tuoda, vaikka junatyyppi onkin rakennettu nimenomaan sähköistämättömille osuuksille, joiden matkustajamäärät ovat pienet.

Kiskobussi sopisi siis hyvin esimerkiksi Rovaniemi-Kemijärvi- ja Kemi-Kolari-väleille, mutta VR-Henkilöliikenteen aluepäällikkö Markus Lohikosken mukaan uutta junatyyppiä ei näillä radoilla nähdä.

"Kiskobussi on käyttökustannuksiltaan halpa, joten kyllä se periaatteessa sopisi. Mutta niitä ei kannata levittää ympäri maata, sillä huolto pitää järjestää niin, ettei tarvita monia huoltopisteitä. Ja ainoa huoltopiste on Etelä-Suomessa", Lohikoski selvittää.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Rovaniemi-Kemijärvi- ja Kemi-Kolari-väleillä jatketaan vanhentuvien sinisten vaunujen ja diesel-vetureiden varassa.

Tosiasiassa moni näiden välien junavuoroista on kuitenkin korvattu linja-autoilla.



Uusia vuoroja
vain tukirahoilla


Toinen syy Pohjois-Suomen jäämiseen ilman kiskobusseja on se, ettei jäljellä ole enää riittävästi junavuoroja, jotta kiskobusseja kannattaisi tuoda uusille seuduille.

VR:n liikennesuunnittelupäällikön Herbert Mannerströmin mukaan VR ei myöskään avaa uusia junavuoroja, ellei liikenne ole kannattavaa.

"Kiskobusseilla ajetaan pitkälti liikenne- ja viestintäministeriön tukemia reittejä, joita aiemmin ajettiin sinisellä vaunukalustolla ja diesel-vetureilla", Mannerström sanoo.

"Tuetut reitit ja vuorot on määritelty ministeriön kanssa. Jos uusia junavuoroja halutaan jonnekin, niin siihen tarvitaan valtion tukea."

Itäradan sähköistämättömälle osuudelle Oulu-Kontiomäki-Kajaani-Iisalmi kiskobussia ei Mannerströmin mukaan kannata enää tuoda, sillä radan sähköistys valmistuu vuoden 2006 loppuun mennessä.

Sen jälkeen radalla voidaan ajaa uudella sähkökalustolla.



Yöjunasta bussiin
Rovaniemellä?


VR:n kalustouudistukset tuovat mukanaan myös ongelmia.

Hiihtokeskuksille tärkeä Rovaniemi-Kemijärvi-välin yöjuna on yhä lakkauttamisuhan alla. Syy on, ettei VR:n pian käyttöön otettavia uusia kaksikerroksisia makuuvaunuja voida vetää sähköistämättömällä radalla. Jo vaunujen lämmitykseen tarvitaan sähköveturia.

VR:n liikennesuunnittelupäällikkö Herbert Mannerströmin mukaan yöjuna kulkee Kemijärvelle asti vuoden 2006 syksyyn. Sen jälkeen henkilöliikenteen tulevaisuus Rovaniemi-Kemijärvi-radalla on hämärän peitossa.

"Nyt tässä aletaan miettiä lopullisia ratkaisuja", Mannerström kertoo.

Hänen mukaansa vaihtoehtoina ovat , että joko sinne kulkee jokin juna tai sitten jatkoyhteytenä on linja-auto.

"Ilman muuta yöjunasta on oltava jatkoyhteys Kemijärvelle, mutta makuuvaunuilla se ei onnistu", hän huomauttaa.

Mutta eikö uusien makuuvaunujen perässä voisi vetää paria vanhaa sinistä makuuvaunua, jotka jatkaisivat matkaansa Kemijärvelle?

"Tämä Helsinki-Rovaniemi on meidän paras yöjuna. Uusi juna tarkoittaa kokonaan uutta konseptia ja uutta palvelua. Ei sinne voi laittaa vanhoja vaunuja sekaan", liikennesuunnittelupäällikkö sanoo.

 [Frame1] Ville Pyylampi

 

 

« Takaisin