KK 1086/2005 vp
- Markus
Mustajärvi /vas
KIRJALLINEN KYSYMYS 1086/2005 vp
Junayhteyden Rovaniemi-Kemijärvi
kannattavuus
Eduskunnan puhemiehelle
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen vastasi 22.12.2005
kirjalliseen kysymykseen (KK 982/2005 vp ), joka koski makuuvaunu- ja
autojunaliikenteen turvaamista Kemijärvellä ja jonka me, Lapin
kansanedustajat, teimme. Vastauksessaan ministeri Huovinen toteaa mm.
seuraavaa: "Itä-Lapin kehittämistä pohtineissa työryhmissä on pidetty
tärkeänä, että makuuvaunuyhteys ja autonkuljetukset jatkuisivat
Rovaniemi-Kemijärvi-radalla. Liiketaloudellisesti kannattamattomana yhteys
liittyy VR Osakeyhtiön ja liikenne- ja viestintäministeriön väliseen
ostoliikennesopimusneuvotteluun. Neuvottelut tulevista
henkilöliikenneostoista ovat vielä kesken, eikä päätöksiä asiasta ole
tehty".
Raideliikennettä edistävä Raideryhmä on toimittanut
julkisuuteen 16.1.2006 kannanoton otsikolla "Kemijärven yöjunat eivät
ole ostoliikennettä". Siinä todetaan mm. seuraavaa: "VR-Yhtymän
toimitusjohtaja Tapio Simos kertoo Helsingin
Sanomissa 13.1., että Rovaniemen ja Kemijärven välinen liikenne on ollut valtion
tukemaa ja liiketaloudellisesti kannattamatonta. Siksi liikenteen
jatkamisesta tulisi tehdä poliittinen päätös.
Liikenneministeriöstä saatujen asiakirjojen
perusteella kysymys on paremminkin siitä, tuleeko valtionyhtiön noudattaa
tekemiään sopimuksia ja viitsiikö valtio-omistaja tällaisia vaatimuksia
valtionyhtiölle tehdä.
Ministeriön ja VR Osakeyhtiön välinen
henkilöliikenteen hoitoa koskeva sopimus oikoradan käyttöönottoon asti on
allekirjoitettu 22.12.2004 (VR:n puolesta sopimuksen ovat allekirjoittaneet
Tapio Simos ja Antti Jaatinen). Sopimuksen
liitteissä on lueteltu ostoliikenteen kohteena olevat junat. Kemijärven
yöjunaparia 61/68 ei luetteloissa ole. Junat näyttävätkin olevan VR:lle
voitollista liikennettä.
Ministeriö ja VR ovat myös allekirjoittaneet Lapin
säännöllistä yöjunaliikennettä koskevan aiesopimuksen 28.10.2003 (VR:n
puolesta sopimuksen ovat allekirjoittaneet Henri Kuitunen ja Tapio Simos). Sopimuksessa todetaan muun muassa, että Lapin
yöjunaliikenne on yhteiskuntataloudellisesti ja aluetaloudellisesti
merkittävää palvelua. Lisäksi osapuolet toteavat ryhtyvänsä yhdessä
liikenteen jatkuvuutta turvaaviin toimiin, jos tämä liikenne on jossain
vaiheessa vaarassa loppua taloudellisen kannattamattomuuden takia. Sopimuksen
mukaan asia on käsitelty hallituksen talouspoliittisessa
ministerivaliokunnassa, joka on hyväksynyt aiesopimuksen mahdollistavan
kannanoton.
Kemijärven yöjunat ovat ostoliikennesopimuksen
perusteella nykyisellään VR:lle kannattavaa liiketoimintaa. Makuuvaunujen
käyttö on teknisesti mahdollista järjestää myös ilman Kemijärven radan
sähköistämistä, jos säästeliäitä halutaan olla. Mielestämme
liikenneministerin tuleekin vaatia VR:ää pysymään Lapin säännöllistä
yöjunaliikennettä koskevassa aiesopimuksessa: junien on jatkettava Kemijärvelle
asti."
Koska ministeri Huovisen aiempi vastaus sekä
toimitusjohtaja Simoksen ja Raideryhmän näkemykset
rataosuuden kannattavuudesta poikkeavat olennaisesti toisistaan, on
aiheellista epäillä, millä perusteilla päätös liikennöinnin lopettamisesta
mainitulla rataosuudella on tehty.
Maallikkona, mutta myös junamatkustajana,
ihmettelen ministerin vastauksen viimeistä kappaletta: "Rataosan
Rovaniemi-Kemijärvi sähköistäminen ei ole Ratahallintokeskuksen ohjelmassa ja
rataosan nykyinen liikennemäärä on pieni. Mikäli rataosan liikennemäärä
kasvaa merkittävästi tulevaisuudessa, on asia harkittava uudelleen." Jos
henkilöliikennöinti rataosuudella lopetetaan, niin kuinka liikennemäärät
voivat kasvaa, koska ainakaan lähitulevaisuudessa, ilman uusia strategisia
ratkaisuja, tavaraliikennekuljetuksetkaan eivät lisäänny?
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitän valtioneuvoston
asianomaisen jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Perustuuko liikenne- ja viestintäministeri Huovisen kirjalliseen
kysymykseen (KK 982/2005 vp ) antama vastaus
virheellisiin tietoihin ja
mitkä ovat ne Rovaniemi-Kemijärvi-rataosuuden kannattavuustiedot,
joiden pohjalta hän on vastauksensa laatinut?
Helsingissä 18 päivänä tammikuuta
2006
Markus Mustajärvi /vas
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette
toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Markku Mustajärven
/vas näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK
1086/2005 vp:
Perustuuko liikenne- ja
viestintäministeri Huovisen kirjalliseen kysymykseen (KK 982/2005 vp ) antama vastaus virheellisiin tietoihin
ja
mitkä ovat ne
Rovaniemi-Kemijärvi-rataosuuden kannattavuustiedot, joiden pohjalta hän on
vastauksensa laatinut?
Vastauksena kysymykseen esitän
seuraavaa:
VR Osakeyhtiö liikennöi Helsingistä Rovaniemelle kahdella
junaparilla, joista toinen (61/68) on liikennöinyt Kemijärvelle asti. Tämä
junapari on hyvien aikataulujensa vuoksi ollut kannattavuudeltaan parempi
kuin junapari (69/60), joka ei jatka Kemijärvelle. Tämä yöpikajunapari 61/68
ei ole eikä ole ollut ministeriön ostamaa kannattamatonta liikennettä. Tiedotusvälineissä on siten ollut
virheellistä tietoa kyseisen liikenteen luonteesta.
Vaikka kyseinen liikenne nyt on kannattavaa, on huomattava, että
tilanne muuttuu, kun käyttöön otetaan uudet 20 makuuvaunua. Liiketaloudellisesti ja
matkustajapalvelullisten seikkojen vuoksi uusi kalusto on järkevää sijoittaa
juuri tälle, Kemijärveen ulottuvalle junaparille 61/68. Liikennöintikulut
tulevat kuitenkin uuden kaluston vuoksi nousemaan merkittävästi kasvavien
poistojen johdosta. Tämä vaikuttaa kannattavuuteen. Lisäksi kannattavuuteen
vaikuttaa lentoliikenteen kova kilpailutilanne. Uhkana on, että kyseinen junapari muuttuu
kannattamattomaksi. Tämän mahdollisen alijäämän kattamiseksi VR:n
ja ministeriön välille on neuvoteltu aiesopimus. Aiesopimus mahdollistaa sen,
että VR voi toteuttaa makuuvaunujen hankinnan, koska osakeyhtiö ei voi tehdä
investointeja kannattamattomaan liiketoimintaan.
Liikennöintiä Rovaniemeltä
Kemijärvelle uusilla makuuvaunuilla hankaloittaa se, että mainittujen
vaunujen lämmitys ja muut toiminnat vaativat sähkövirtaa. Rovaniemi-Kemijärvi
väli on sähköistämätön. Kysymyksessänne on viitattu Ratahallintokeskuksen
kantaan sähköistämisestä. Vaihtoehtona sähköradalle voitaisiin käyttää
tehokasta aggregaattivaunua, joka syöttäisi makuuvaunuille niiden tarvitsemaa
sähkövirtaa. Tähän tarkoitukseen VR:llä ei kuitenkaan ole käytettävissä
riittävän tehokasta aggregaattivaunua ja sellaiseen investoiminen olisi
erittäin kannattamatonta, koska sitä ei tarvittaisi muilla yhteysväleillä.
Aggregaattivaunun hankinta tekisi yöpikajunaparin 61/68 liikennöimisen
uudella kalustolla vielä merkittävästi kannattamattomammaksi.
Toisen yöpikajunaparin (69/60)
liikennöinnin jatkaminen Kemijärvelle ei ole järkevää eikä kannattavaa, koska
sen aikataulut eivät ole Kemijärvellä asuvia palvelevia.
Yöjunaliikenteen loppumisen vuoksi
VR on harkinnut, mitä mahdollisuuksia olisi parantaa
liityntäliikenneyhteyksiä Rovaniemen ja Kemijärven välille. Kyseinen liikenne
olisi kannattamatonta. Liityntäliikenneyhteydet on kuitenkin useimpien
matkustajien kannalta parempi järjestää bussiliikenteellä. Tämä johtuu siitä,
että suurin osa Kemijärven yöpikajunien nykyisistä matkustajista jatkaa
Itä-Lapin hiihtokohteisiin busseilla. Hiihtokeskuksiin kaikkine
matkatavaroineen meneville yhdistelmä yöjuna/taajamajuna/linja-auto olisi
hankala, koska heidän pitäisi vaihtaa liikennevälinettä kaksi kertaa. Mikäli
liityntäliikenneyhteydet sen sijaan hoidettaisiin jo Rovaniemeltä bussilla,
hiihtokeskuksiin matkustavat selviäisivät yhdellä vaihdolla.
Vuoden 2006 osalta, eli 31.12.2006
asti, VR tulee kuitenkin järjestämään omalla kustannuksellaan junien 61/68
liityntäliikenteen välillä Rovaniemi-Kemijärvi-Rovaniemi taajamajunilla. Tämä
huolimatta siitä, että kyseinen liikenne on kustannuksiltaan tappiollista.
Helsingissä 10 päivänä helmikuuta
2006
Liikenne- ja
viestintäministeri Susanna Huovinen
Till riksdagens
talman
I det
syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman,
till den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS
1086/2005 rd undertecknat av riksdagsledamot Markus Mustajärvi /vänst:
Grundar
sig kommunikationsminister Huovinens svar på det skriftliga spörsmålet SS 982/2005 rd på felaktiga uppgifter och
vilka är de
lönsamhetssiffror för banavsnittet Rovaniemi-Kemijärvi utifrån vilka hon har sammanställt
sitt svar?
Som
svar på detta spörsmål anför jag följande:
VR
Aktiebolag trafikerar från Helsingfors till Rovaniemi med två tågpar, varav
den ena (61/68) har trafikerat ända till Kemijärvi. Detta tågpar har tack
vare de goda tidtabellerna haft bättre lönsamhet än det tågpar (69/60) som
inte fortsatt till Kemijärvi. Detta natttrafikerande expresstågpar 61/68 är
inte, och har inte varit av ministeriet köpt, olönsam trafik. I medierna har
det således förekommit felaktiga uppgifter om den ifrågavarande trafikens
karaktär.
Även
om den ifrågavarande trafiken nu är lönsam, skall man observera att
situationen ändras när 20 nya sovvagnar tas i användning. Företagsekonomiskt
och med tanke på omständigheter som gäller passagerarservicen är det
förnuftigt att sätta in ny vagnpark just på detta tågpar 61/68 som går ända
till Kemijärvi. Kostnaderna för trafiken kommer emellertid att öka avsevärt
på grund av den nya vagnparken med anledning av ökade avskrivningar. Detta
inverkar på lönsamheten. På lönsamheten inverkar även flygtrafikens hårda
konkurrenssituation. Hotet är att det ifrågavarande tågparet blir olönsamt.
För att täcka ett eventuellt underskott har VR och ministeriet förhandlat
fram en avsiktsförklaring. Avsiktsförklaringen gör det möjligt för VR att
genomföra upphandlingen av sovvagnarna, eftersom aktiebolaget inte kan
investera i olönsam affärsrörelse.
Trafiken
från Rovaniemi till Kemijärvi med nya sovvagnar försvåras av att vagnarnas
uppvärmning och övriga funktioner kräver elektricitet. Avsnittet
Rovaniemi-Kemijärvi är inte elektrifierad. I ert spörsmål hänvisas det till
Banförvaltningscentralens åsikt om elektrifiering. Som ett alternativ till
elektrifierad bana kunde man använda en effektiv aggregatvagn som skulle
sköta den strömmatning som sovvagnarna behöver. VR har emellertid inte för
detta ändamål tillgång till en tillräckligt effektiv aggregatvagn och att
investera i en sådan vore synnerligen olönsamt, eftersom den inte behövs på
andra avsnitt. Upphandling av en aggregatvagn skulle med ny vagnpark göra det
nattrafikerande expresstågparet 61/68 ännu mer olönsamt.
Det
är inte förnuftigt att förlänga turen för det andra nattrafikerande
expresstågparet (69/60) till Kemijärvi, eftersom de tidtabeller den följer
inte betjänar dem som bor i Kemijärvi.
På
grund av att nattågstrafiken upphör har VR övervägt att förbättra de
anslutande trafikförbindelserna mellan Rovaniemi och Kemijärvi. En sådan
trafik skulle vara olönsam. Anslutande trafikförbindelser är emellertid för
de flesta passagerarna bättre att ordna med busstrafik. Detta beror på att
största delen av de nuvarande passagerarna på de nattrafikerande expresstågen
till Kemijärvi fortsätter till östra Lapplands skidorter med bussar. För dem
som reser till skidorterna med allt sitt bagage vore kombinationen
natttåg/regionaltåg/buss besvärlig, eftersom de då blev tvungna att byta
samfärdsmedel två gånger. Om de anslutande trafikförbindelserna däremot
sköttes med buss redan från Rovaniemi, skulle resenärerna till skidorterna
klara sig med en omstigning.
Beträffande
2006, dvs. till 31.12.2006, kommer VR emellertid att på egen bekostnad ordna
den anslutande trafiken för tågen 61/68 på rutten
Rovaniemi-Kemijärvi-Rovaniemi med regionaltåg. Detta trots att den
ifrågavarande trafiken är förlustbringande med tanke på kostnaderna.
Helsingfors
den 10 februari 2006
Kommunikationsminister Susanna Huovinen
|