KK 982/2005 vp
- Markus
Mustajärvi /vas ym.
KIRJALLINEN KYSYMYS 982/2005 vp
Makuuvaunu- ja autojunaliikenteen
turvaaminen Kemijärvellä
Eduskunnan puhemiehelle
VR on tehnyt
päätöksen, että syyskuussa 2006 makuuvaunuliikenne Rovaniemen ja Kemijärven
välillä loppuu. Jatkossa makuuvaunut jäisivät Rovaniemelle ja jatkoyhteys
korvattaisiin joko päivävaunuilla tai bussiyhteyksillä. Myös autojunaliikenne
aiotaan lakkauttaa.
Matkailu kehittyy koko Itä-Lapin
alueella myönteisesti niin kesä- kuin talvikautenakin. Kemijärvelle asti
liikennöitävä junaliikenne on tärkeä osa koko alueen palveluita ja
matkailumarkkinointia. Rataosuuden Isokylä-Kelloselkä
kohtalosta päätetään vuoden 2010 jälkeen, jolloin naapurimaiden kiinnostus ja
tarpeet rataosuuden säilyttämiseksi ja jatkamiseksi Kantalahteen saakka on
selvitetty.
Pyhä-Luosto-alueella, Sallatunturilla ja Suomulla matkailuinvestoinnit kasvavat, ja suuria
uusinvestointeja valmistellaan parhaillaan. Uutiset tämänkaltaisten matkailun
peruspalveluiden lakkauttamisesta eivät ainakaan lisää
investointihalukkuutta. Lisäksi tulevaisuudessa junaliikenteen voidaan olettaa
parantavan kilpailukykyä muihin liikennemuotoihin verrattuna.
Itä-Lappi kuuluu valtioneuvoston päätöksen mukaisesti erityisiin
kehitettäviin alueisiin. Työtä koordinoi Itä-Lappi-koordinaatiotyöryhmä. Selvitysmies,
valtiosihteeri Raimo Sailas tekee vuoden 2005 loppuun mennessä esityksen
uusista aluepoliittisista kokeiluista. Saamamme tiedon mukaan Itä-Lappi
kuuluu seutukuntana kokeilujen piiriin.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen
jäsenen vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Kuinka VR:n suunnitelmat
lakkauttaa junaliikenne nykyisessä muodossaan Kemijärvelle ovat linjassa
Itä-Lappi-koordinaatiotyöryhmän ja nimenomaisen valtioneuvoston päätöksen
kanssa,
aikooko liikenne- ja viestintäministeriö
toimia niin, että valtion talousarviossa esitetään riittävä määräraha, jotta
liikennöinti voi jatkua nykyisessä muodossaan Kemijärvelle ja
aikooko ministeriö käynnistää
rataosuuden sähköistämisen suunnittelun?
Helsingissä 2 päivänä joulukuuta
2005
Markus Mustajärvi /vas
Simo Rundgren /kesk
Maija Rask /sd
Esko-Juhani Tennilä /vas
Tatja Karvonen /kesk
Jari Vilén /kok
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen 27
§:ssä mainitussa tarkoituksessa Te, Herra puhemies, olette toimittanut
asianomaisen ministerin vastattavaksi kansanedustaja Markus Mustajärven /vas ym. näin kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 982/2005 vp:
Kuinka VR:n suunnitelmat
lakkauttaa junaliikenne nykyisessä muodossaan Kemijärvelle ovat linjassa Itä-Lappi-koordinaatiotyöryhmän
ja nimenomaisen valtioneuvoston päätöksen kanssa,
aikooko liikenne- ja
viestintäministeriö toimia niin, että valtion talousarviossa esitetään
riittävä määräraha, jotta liikennöinti voi jatkua nykyisessä muodossaan
Kemijärvelle ja
aikooko ministeriö käynnistää
rataosuuden sähköistämisen suunnittelun?
Vastauksena kysymykseen esitän
seuraavaa:
Kysymys koskee Rovaniemen ja Kemijärven välistä liikennettä, jota VR
Osakeyhtiö liikennöi tällä hetkellä omalla taloudellisella vastuullaan. VR
Osakeyhtiö on ilmoittanut, ettei liikennettä välillä Rovaniemi-Kemijärvi ole
enää jatkossa mahdollista harjoittaa liiketaloudellisin perustein.
Itä-Lapin kehittämistä pohtineissa
työryhmissä on pidetty tärkeänä, että makuuvaunuyhteys ja autonkuljetukset
jatkuisivat Rovaniemi-Kemijärvi-radalla. Liiketaloudellisesti kannattamattomana yhteys liittyy
VR Osakeyhtiön ja liikenne- ja viestintäministeriön väliseen
ostoliikennesopimusneuvotteluun. Neuvottelut tulevista
henkilöliikenneostoista ovat vielä kesken, eikä päätöksiä asiasta ole tehty.
VR Osakeyhtiön Lapin
yöjunaliikennettä koskevien suunnitelmien taustalla on liikenne- ja
viestintäministeriön pyytämän vastineen mukaan VR:n 20 uuden makuuvaunun
tilaus. Vaunut ovat tulossa Lapin yöjunaliikenteeseen vuoden 2006 aikana.
Vaunuilla ei pystytä liikennöimään sähköistämättömillä rataosuuksilla kuten
Rovaniemi-Kemijärvi-rataosuudella.
VR Oy:n näkemys on, että
yöjunaliikenteen kustannustehokkuuden kannalta on perusteltua supistaa lähtö-
ja määräasemat mahdollisimman vähiin. Yöjunaliikenne painiskelee
kannattavuusongelmien kanssa. Tältä kannalta on myös järkevää keskittää koko
Itä-Lappia palveleva liikenne, sekä makuu- että autovaunut, Rovaniemelle.
Tulevaisuudessa ei myöskään haluta uudestaan rasittaa liikennettä niillä
lisäkustannuksilla, jotka junan pilkkominen Rovaniemellä ja sen huoltaminen
Kemijärvellä aiheuttaa.
Rataosan Rovaniemi-Kemijärvi
sähköistäminen ei ole Ratahallintokeskuksen ohjelmassa, ja rataosan nykyinen
liikennemäärä on pieni. Mikäli rataosan liikennemäärä kasvaa merkittävästi
tulevaisuudessa, on asiaa harkittava uudelleen.
Helsingissä 22 päivänä joulukuuta
2005
Liikenne- ja
viestintäministeri Susanna Huovinen
Till
riksdagens talman
I det
syfte som anges i 27 § i riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till
den minister som saken gäller översänt följande skriftliga spörsmål SS
982/2005 rd undertecknat av riksdagsledamot Markus Mustajärvi /vänst m.fl.:
På
vilket sätt är VR:s planer på att dra in den nuvarande tågtrafiken till
Kemijärvi i linje med vad samordningsarbetsgruppen för östra Lappland ansett
och ett uttryckligt statsrådsbeslut,
ämnar
kommunikationsministeriet handla så att ett tillräckligt anslag för
fortsättande av den nuvarande tågtrafiken till Kemijärvi upptas i statsbudgeten
och
har
ministeriet för avsikt att börja planera en elektrifiering av banavsnittet?
Som
svar på detta spörsmål anför jag följande:
Spörsmålet
avser trafiken mellan Rovaniemi och Kemijärvi, som VR Aktiebolag för
närvarande upprätthåller på eget ekonomiskt ansvar. VR Aktiebolag har
meddelat att det i fortsättningen inte längre är möjligt att trafikera
sträckan Rovaniemi-Kemjärvi på företagsekonomiska grunder.
I de
arbetsgrupper där utvecklandet av östra Lappland har dryftats har det ansetts
vara viktigt att sovvagnsförbindelsen och biltransporterna på banan
Rovaniemi-Kemijärvi fortgår. Eftersom förbindelsen inte är lönsam
företagsekonomiskt sett omfattas den av de överläggningar om köp av
trafiktjänster som förs mellan VR Aktiebolag och kommunikationsministeriet. Förhandlingarna
om de framtida köpen av persontrafiktjänster pågår som bäst, och beslut i
ärendet har inte fattats.
Bakom
VR Aktiebolags planer beträffande nattågstrafiken på Lappland ligger, enligt
ett genmäle som kommunikationsministeriet har begärt, den beställning på 20
nya sovvagnar som VR har gjort. Vagnarna kommer att börja användas i
nattågstrafiken på Lappland under år 2006. Vagnarna kan inte användas på
banavsnitt som inte är elektrifierade, såsom sträckan Rovaniemi-Kemijärvi.
VR
Ab:s uppfattning är att det med avseende på nattågstrafikens
kostnadseffektivitet är befogat att antalet avgångs- och ankomststationer är
så litet som möjligt. Nattågstrafiken tampas med lönsamhetsproblem. Ur den
synpunkten är det rationellt att koncentrera all den trafik som betjänar
östra Lappland till Rovaniemi, både sov- och bilvagnar. I framtiden är det
inte heller önskvärt att på nytt belasta trafiken med de merkostnader som
uppkommer när tågen delas upp i Rovaniemi och service på dem utförs i
Kemijärvi.
Enligt
Banförvaltningscentralen står en elektrifiering av banavsnittet
Rovaniemi-Kemijärvi inte på programmet och den nuvarande tragikmängden på
avsnittet är liten. Om trafikmängden på banavsnittet växer avsevärt i
framtiden, bör frågan övervägas på nytt.
Helsingfors
den 22 december 2005
Kommunikationsminister Susanna Huovinen
|